کد مطلب:223941 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:115

ولایت و امامت
گواهی می دهم كه پس از رسول الله خاتم النبیین دلیل و راهنما و حجت خدا بر خلق پس از پیغمبر امیرالمؤمنین و بزرگ وصیین علی بن ابیطالب علیه الصلوة والسلام است. او زمامدار و قائد و زعیم و پیشوا و رهبر و راهنمای مسلمین و ناطق بقرآن و عالم باحكام اسلام و برادر و جانشین و وصی و ولی خاتم النبیین است او مانند هارون برای موسی بود باین تفاوت كه پس از خاتم النبیین پیغمبری نخواهد آمد.

گواهی می دهم كه پس از امیرالمؤمنین فرزند بزرگش حسن و پس از او برادرش حسین و بعد از او فرزندش علی بن الحسین و محمد بن علی و جعفر بن محمد و موسی بن جعفر [1] یكی پس از دیگری تا امروز حجت و برگزیده خدا بر خلق و رهبر و راهنمای مردم و پرهیزكارترین خلق و عترت و ذراری رسول خدا می باشند - آنها در علم و فضل و دانش و بینش در قرآن مجید بر همه افضل و برتر و مقدم تر هستند در عدالت و دادگستری در امامت و پیشوائی و راهنمائی در هر عصر و دهر بر كلیه افراد و طبقات مردم برتری و فضیلت داشته اند - آنها بوسیله و ریسمان محكم ارتباط آسمانی بحق و پیشوایان روشن ضمیر نوع دوست بوده و هستند و مشعل هدایت و ارشاد را بدست گرفته و دست به دست از پیغمبر خاتم الوصیین سپرده اند آنها از جانب پروردگار وارث حق در زمین و بهترین وارثین در شمار بوده اند.

هر كس در حق آنها شك و تردید نماید یا مخالفت و معاندت نشان دهد ضال و مضل و گمراه و محروم است چنین مردم هدایت و صفا و كمال را ترك نموده و راه گمراهی پیش گرفته اند.

پیشوایان منصوب و منصوص دین كه گفته شد كسانی هستند كه پیغمبر نام و نشان هر یك را با تمام خصوصیات معرفی فرمود و آنها معبر و مفسر و مبین قرآن بوده و می باشند آنها ناطق و سخن گو از جانب پیغمبر بر خلق هستند و هر كس بمیرد و آنها را نشناسد و یا دوست ندارد و اسامی آنها را و حق آنها را نداند مرده است بمردن جاهلیت.



[ صفحه 350]




[1] ائمه 12 نفرند و پس از موسي بن جعفر علي بن موسي و محمد علي و علي بن محمد و حسن بن علي حجة بن الحسن مي باشند و چون خطبه از امام هشتم علي بن موسي الرضاست نام ائمه پس از او در خطبه ذكر شده است.